Trakų Vytauto Didžiojo gimnazija

Keletas įžvalgų apie mokymąsi Jungtinės Karalystės mokyklose

  • Paskelbta: 2025-10-25
  • Kategorija: Renginiai

Mąstymo svarba ugdyme

Europos civilizacijos raida neatsiejama nuo mąstymo ir iš jo kylančių atradimų. Naujųjų laikų filosofas R. Dekartas suformulavo principą Cogito ergo sum („Mąstau, vadinasi esu“), o I. Kantas ragino: „Turėk drąsos naudotis savo protu.“ Švietėjų idėjos pabrėžė išsilavinimo svarbą – vertybę, kuri išlieka aktuali ir šiandien. Trakų Vytauto Didžiojo gimnazija jau beveik trejus metus yra pirmoji Lietuvoje akredituota Mąstymo mokykla. Tai metodų ir įrankių sistema, padedanti ugdyti kritinį ir kūrybinį mąstymą. Rugsėjo pabaigoje – spalio pradžioje dvi Trakų rajono mokytojų delegacijos lankėsi Jungtinės Karalystės mokyklose, kuriose šios idėjos taikomos kasdien. Vizito tikslas – pasisemti patirties, kaip mąstymą dar tvirčiau integruoti į pamokas ir mokyklos kultūrą.

Tvarka, įtrauktis ir bendruomeniškumas

Pirmas įspūdis JK mokyklose – tvarka, pagarba ir ramus darbo ritmas. Visi mokiniai dėvi uniformas, o telefonai mokykloje nenaudojami. Tokia disciplina padeda susitelkti į mokymąsi ir kuria pagarbos mokymuisi kultūrą. Įtrauktis mokyklose natūraliai įsiliejusi į kasdienybę: įvairių poreikių vaikai mokosi kartu, jiems padeda padėjėjai. Klasėse juntamas pasitikėjimas ir palaikymas. Net smulkūs simboliai turi reikšmę – mokytojų darbo kortelės papuoštos mokiniams svarbių judėjimų ženkliukais. Jie primena, kad mokykla – saugi vieta būti savimi. Klasės ir koridoriai išpuošti mokinių darbais ir projektais. Tai paprastas, bet veiksmingas būdas skatinti kūrybiškumą ir pasididžiavimą savo pasiekimais.

 

Mąstymo įrankiai ir mokymasis

Pamokose plačiai taikomi darbalapiai – užduočių lapai, padedantys struktūruoti mintis ir giliau suprasti temą. Jie klijuojami į sąsiuvinius, kuriuose mokiniai fiksuoja informaciją, klausimus ir įžvalgas. Pastebėta, kad spausdinti lapai padeda geriau suvokti esmę ir įsiminti turinį. Mokytojas pamokose – ne žinių skleidėjas, o proceso vedlys. Mokiniai analizuoja, diskutuoja, argumentuoja, o santykis klasėje grindžiamas pagarba ir bendru atsakomybės jausmu.

Mąstymo įgūdžiai ir atsakomybė

Daug dėmesio skiriama gebėjimui mąstyti apie savo mokymąsi. Mokiniai mokosi planuoti laiką, kelti tikslus, kartotis. Namų darbai skiriami tikslingai įtvirtinti žinias, didelis dėmesys skiriamas mokinių savarankiškumo ir pasitikėjimas savimi stiprinimui.

Saugumas ir skaitmeninis sąmoningumas

Mokyklose itin rūpinamasi saugumu: įėjimas vyksta su kortelėmis, svečius lydi darbuotojai. Pamokose naudojami kompiuteriai darbui parengti taip, kad mokiniai galėtų dirbti saugioje, mokymuisi skirtoje aplinkoje. Tai ugdo atsakingą požiūrį į technologijas ir stiprina bendruomenės pasitikėjimą.

Ką parsivežėme?

Vizitas Jungtinėje Karalystėje priminė, kad mąstymas, pagarba ir bendruomeniškumas – universalios vertybės, leidžiančios mokyklai augti. Tokie pavyzdžiai įkvepia nuosekliai stiprinti šias vertybes ir mūsų mokyklose, kad mąstymo kultūra taptų kasdiene ugdymo dalimi.

Autorius:
Darius Dumčius, istorijos mokytojas metodininkas

Nuotraukos:
Mokytojos G. Padvelskienė ir D. Valikonienė

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos
  • Kur galiu gauti pagalbą
  • Elektroninis dienynas
  • Tėvams
  • Mokiniams
Naujienų archyvas