Ar aš esu lyderis ? Ar lyderystė sietina su saviverte ?

  • Paskelbta: 2024-10-27
  • Kategorija: Renginiai

Ar aš esu lyderis ? Ar lyderystė sietina su saviverte ?

 

Klausimas, kurį iškelia pavadinimas, toliau tiesiog pamąstymai. Galima ginčytis iki „pažaliavimo“... ir tikrasis atsakymas liks tarp eilučių. Grupiniai ir individualūs penktadienio vakaro pokalbiai „Naktis mokykloje“ su 8/9 klasių mokiniais. Ar aš lyderis? Kokia mano savivertė? Kaip AŠ bendrauju? Galimybė rinktis ir pasekmės?...

Priklauso nuo situacijos, aplinkos (situacijos) kurioje randamės, veikloje kurioje dalyvaujame... viskas priklauso nuo oro (aplinkos). Šiame renginyje akademinė aplinka vakarui/nakčiai virto laisvo komunikavimo, pramogų ir laisvalaikio erdvėmis. Dalyviai (TVDG mokiniai) patys rinkosi erdves – muzika/diskoteka, aktyvus sportas, tinklinio tarp klasinės varžybos, kompiuteriniai žaidimai, stalo žaidimai, maisto gaminimas ir ... savęs pažinimo magija. Apie pastarąją erdvę šiek tiek plačiau.

Ar aš esu lyderis? Ar lyderystė sietina su saviverte? Retoriniai klausimai tuo žavūs, jiems nereikia atsakymų. Lyderystė domina žmones ne vieną amžių: koks vadas ar generolas yra tikras lyderis? Kaip lyderis veikia komandą, darbo procesą ir rezultatus? Vienos teorijos pabrėžia įgimtų savybių reikšmę (gerai, jei lyderis aukšto ūgio ir patrauklus), kitos labiau gilinasi į elgesį (geriau būti demokratiškam ar autokratiškam?), dar kitos teigia, kad svarbiausia yra situacija (mokykloje situacija kinta ar yra stabili?)... Kaip ir daugelyje kitų filosofinių klausimų, rasti lengvus atsakymus į sunkius klausimus beveik neįmanoma.

Vienas iš socialinių įgūdžių, padedančių asmeniui elgtis, priimti tinkamus sprendimus, atsispirti priklausomybėm, siekti mokslų yra SAVĘS PAŽINIMAS, gebėjimas realiai save vertinti, pasitikėjimas savimi, kūrybiškumas. Savo vertės suvokimas – asmenybės charakteristika, padedanti žmogui reguliuoti savo elgesį kritinėse situacijose, veikia tarpasmeninius santykius, padeda iškelti ir įgyvendinti gyvenimo tikslus, įvertinti savo galimybes. Tik save pažindami ir suvogdami savo vertę mes galime tapti lyderiais.

Lyderystė lyg chameleonas nuolat kinta ir sužiba vis naujais atspalviais, dažnai prisitaikydama prie visuomenės madų.

Pedagogas – lyderis. Siekiamybė. Ar gali būti lyderis, jei tavęs savanoriškai nepasirinko. Klasę mokykloje pedagogas „gauna“. Vaikai patys nesirenka. Puiku, jei vėliau, pedagogas tapo lyderiu. Lyderystę reiktų suvokti kaip natūraliai rodomą pavyzdį kitiems. Tarkime, būdami nuoširdūs ir atsakingi, skleidžiame šias savybės ir savo mokykloje. Nebijodami pasirodyti pažeidžiami ir pripažindami savo klaidas, mokome ne silpnumo, o pasitikėjimo savimi ir tvirtumo. Kad ir kas nutiktų, kad ir kaip pasijustume, gebame išlaikyti savo poziciją. Pagarbiai ir lygiavertiškai bendraudami su kolegomis, mokiniais ar klasės vaikais, dalydamiesi ir įtraukdami visus, tarsi parodome, kokio bendravimo tikimės. Penktadienio vakarą dalyvavo pedagogai kuriuos drąsiai galiu pavadinti LYDERIAIS – Andrius, Sigita, Jolanta, Neringa, Sandra, Sonata, Rasa, Ingrida, Jovita.

Aš, Rasa Pavilionienė, Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos TŪM projekto edukatorė. Manau, kad nesvarbu koks tavo išsilavinimas, svarbu koks esi žmogus ir ką gebi daryti... Iš tiesu, kiekvienas save pristatome per savo elgesį, požiūrį ar nuveiktus darbus. Esu įsitikinusi, kad kiekvienas žmogus yra kūrėjas, tik tie mūsų kūriniai ir mūsų kūrybą, ar požiūris į kūrybą yra  skirtingi. Bet ar aš esu lyderė? Ne, aš tiesiog idealistė, pozityvus žmogus ir... įdomi lyderiams. Viena iš laimės sąlygų yra savęs realizavimo pojūtis. Kuriu edukacines veiklas ir jas vykdau. Veiklos atlieka šviečiamąją funkciją, akcentuojamos tradicijos, papročiai, pasaulėžiūra. Jas integruoju į renginius, taikant neformalaus švietimo metodus, pasitelkiant esamas priemones, sudaryti sąlygas kiekvienam veiklos dalyviui gilinti į save, savo požiūrį, savo asmenybę.

Lyderius dažniausiai suvokiame kaip charizmatiškas, įkvepiančias ir pasitikėjimo jausmą sukeliančias asmenybes. Tai žmonės, kurie turi viziją, pasižymintys puikiais bendravimo įgūdžiais, yra puikūs klausytojai, puikūs problemų sprendėjai ir panašiai.

Jeigu paieškotume žodžio „lyderis“ ar „lyderystė“ apibūdinimo knygose, žodynuose, internete, rastume visą sąrašą nuostabių savybių, kurios yra priskiriamos lyderiui. “Nėra geriausio lyderystės metodo. Veiksminga lyderystė yra susijusi su esama aplinka ir kiekviename kontekste pasireiškia skirtingai” (Dž. Merfis). “Lyderystė veikia kaip katalizatorius, padedantis atskleisti potencialias organizacijos galias” (K.Lytvudas). Galima teigti, tikrieji lyderiai yra žmonės, kurie turi tam tikrų žinių ir įgūdžių bei gebėjimų. Tačiau ne vien tik tai apibūdina lyderystę.

Gali būti įvairių sričių lyderių. Tačiau, nesvarbu, kokios srities lyderiais „esame‘ ar ketiname tapti, pirmiausia reikia žinoti savo tikslą, suprasti, kas mūsų objektai, ir aiškiai matyti kitų žmonių vedimo kryptį. Tarkime, šalies lyderis (pavyzdžiui, prezidentas ar karalius) turi suprasti, kas yra tauta, kokie jos žmonės. Kariuomenės lyderis (pavyzdžiui, generolas) turi išmanyti karybos strategijas, jausti tautos saugumo poreikį ir vesti žmones į taikesnį rytojų. Dvasinis lyderis (pavyzdžiui, kunigas ar vienuolis) turi suprasti dvasinio gyvenimo prasmę. O verslo lyderis (pavyzdžiui, verslo magnatas) turi gebėti kuo objektyviau suvokti pinigų ir verslo srautus bei jų santykį...

Manantiesiems, kad lyderiais gimstama, o ne tampama, geriausiai pacituoti profesorius B. George’o nuomonę - jis įsitikinęs, kad kiekvienas žmogus yra potencialus lyderis. Visi galime tapti savo srities autentiškais lyderiais, jei atsiskleisime kaip asmenybės, įsiklausysime į savo prigimtį ir mokėsime ja vadovautis, o ne elgsimės kaip marionetės.

Tad į klausimą „Ar aš – lyderis?“ galiu atsakyti -  mes turime galimybę rinktis ir priimti sprendimus. Viskas priklauso nuo mūsų noro (oro), nuo pasirinkimo ir siekių... O „Ar lyderystė sietina su saviverte?“ – tiesiogiai ir neatsiejamai.

Projektas finansuojamas Europos Sąjungos #NextGenerationEU lėšomis.

„Tūkstantmečio mokyklų“ programą įgyvendina Europos socialinio fondo agentūra.

 

TŪM  projekto edukatorė Rasa Pavilionienė

Autorius:
Rasa Pavilionienė

Nuotraukos:
Ingrida Matijošaitytė, Sigita Zalitienė

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos
  • Kur galiu gauti pagalbą
  • Elektroninis dienynas
  • Tėvams
  • Mokiniams
Naujienų archyvas