Kelionė į Lenkiją

Birželio 16-17 dienomis Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijos Ia, Ic ir IIa klasių mokiniai kartu su klasių vadovėmis Daiva Janutaitiene, Vaida Furmone ir Marija Suščinskiene išvyko į dviejų dienų kelionę Lenkijoje, kurios metu aplankė Olštyną, Sopotą, Gdanską, Štuthofą ir senąjį Marienburgą.

Pirmąją kelionės dieną buvo aplankytas Olštynas, kuriame pamatėme Kryžiuočių ordino statytą pilį. Sužinojome, kad būtent čia penkerius metus gyveno heliocentristinės pasaulio suvokimo teorijos autorius Mikalojus Kopernikas. Trumpos ekskursijos metu pasivaikščiojome po miesto senamiestį, apžiūrėjome XVI a. pastatytus Aukštuosius miesto vartus, senąją ir naująją miesto rotušes bei Šv. Jokūbo katedrą. Vėliau aplankėme Sopotą - tarpukario (ir dabartinį) Lenkijos kurortinį miestą su ilgiausiu Europoje Baltijos jūros molu (jo ilgis net 515 m.) bei tarpukario vilomis. Dienos pabaigoje užsukome į Gdanską – miestą, kuris tapo Antrojo pasaulinio karo pretekstu. Tai miestas, kuris karo metu buvo visiškai sugriautas, tačiau ir dabar jame matoma, nors ir atstatyta, bet iki šiol egzistuojanti viduramžių prekybinio miesto didybė, įvairūs architektūros stiliai.

Antrą kelionės dieną pirmasis mūsų lankytinas objektas – Štuthofo koncentracijos stovykla ir joje įkurtas muziejus. Čia susipažinome su Antrojo pasaulinio karo metais kalintų žmonių istorijomis, kurios privertė susimąstyti ir suprasti karo žiaurumus, ypač šių dienų įvykių kontekste. Taip pat sužinojome, kad ši koncentracijos stovykla buvo kuriama ir veikė nuo pirmųjų karo dienų, čia buvo kalinami ir lietuvių inteligentai, tarp jų - Balys Sruoga, kuris prisiminimus bei potyrius iš šios koncentracijos stovyklose aprašė atsiminimų knygoje „Dievų miškas“. Keliaudami namų link, pusę dienos skyrėme apsilankymui Malborko (Marienburgo) mieste ir jo svarbiausiose dalyje – viduramžių laikotarpiu Ordino pastatytoje įspūdingo dydžio pilyje (kuri, kaip teigė gidas, matoma iš kosmoso). Marienburgo pilis–miestas, tai vieta, į kurią, kaip karinę bazę, vyko tūkstančiai riterių iš visos Europos, turėjusių kovoti pagonimis lietuviais (taip pat prūsais, latviais ir lenkais). Ekskursijos po pilį metu galėjome suprasti ir įvertinti mūsų protėvių, viduramžiais gynusių Lietuvą, didvyriškumą, pasiaukojimą ir karybos lygį, nes prieš Europos riterius buvo laimėta ne viena kova. Taip pat apžiūrėjome riterių gyvenamuosius apartamentus, koplyčią, sargų stebėjimo postus, kalėjimo kamerą, kurioje buvo kalinamas Lietuvos didysis kunigaikštis Kęstutis (iš kurios, beje, sugebėjo pabėgti). Didelio mokinių susidomėjimo sulaukė muziejuje eksponuojami viduramžių ginklai, amatininkų dirbiniai, skulptūros.

Tikimės, kad iš šios kelionės mokiniai grįžo ne tik pavargę, praturtėję istorijos žiniomis, bet ir kupini teigiamų įspūdžių.