Mąstymo mokyklos mokymai

,Mąstymo mokyklos mokymai“

Kai reflektuojantis mokytojas sustoja, jis pamato vertikaliąją ugdymo ir ugdymosi prasmę - ateina suvokimas, kad darbas klasėje yra esminis, kad su savo mokiniais dirbama atsakingai, kad profesionalus lygis kilstelėjamas kasdien. Bet kai vyksta kolegialus mokymasis, mokytojas  (vaikvedys, auklėtojas) esminį darbą – pamoką - keičia kuo kitu- dalinimusi su kitais. Tas dalinimasis, užuot išblėsdamas kaip koks kitas procesas, sugrįžta į mus, dar labiau spindėdamas. Tokia sparnuota fraze norėtume pristatyti mokymus, sausio 2-4 dienomis vykusius Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijoje. Mokymus padėjo organizuoti VšI Trakų švietimo centras (direktorė Nijolė Lisevičienė). 2024 metais sausio 2 dieną Mąstymo mokyklos mokymuose dalyvavo ir svečiai - Varėnos r. Merkinės Vinco Krėvės gimnazijos mokytojai. 30 mokytojų, susiskirstę į 4 grupeles, prisijungė prie mokymų. Ši gimnazija savo darbe taip pat taiko mąstymo žemėlapius.

Kodėl mokymai?

Kai 2023 metais balandį JK Ekseterio universitetas Trakų Vytauto Didžiojo gimnazijai patvirtino ,,Mąstymo mokyklos“  statusą, mokytojai kartu savo mokiniais įsipareigojo laikytis nuostatos ir toliau dirbti sutelktai, laikantis susitarimų, vystant kognityvinį bei kritinį mąstymą.  Gimnazija yra gyvas organizmas, besikeičiantis, kasmet išleidžiantis abiturientų kartą ir priimantis penktų klasių mokinius. Tą gyvą organizmą palaiko strateginis tikslas, bendra vizija, prioritetų nustatymas, susitarimų laikymasis. Vyksta ir mokinių, ir mokytojų, pagalbos mokiniui specialistų kaita. Mąstant apie kolektyvo brandą, stiprybes bei tobulintinas sritis ir buvo sumanyta per mokinių žiemos  atostogas organizuoti gerosios patirties sklaidą apie Mąstymo mokyklos įpročius ir įrankius. Direktorė Jolanta Martyncevienė, anonsavusi būsiantį renginį, kalbėjo apie tinkamą Mąstymo mokyklos įrankių taikymą, apie naujų kolegų įsitraukimą į šios koncepcijos palaikymą, apie praktines patirtis, apie gerų ir paveikių metodų žinomumą. 

Mokytojai ir pagalbos mokiniui specialistai buvo suskirstyti į 4 grupes, lektoriai buvo gimnazijos mokytojai. Kai kurie lektoriai šį darbą pradėjo ,,palaikymo“ komandoje, stovėjo prie Mąstymo mokyklos ištakų, kiti įsijungė vėliau, supratę ir įsisąmoninę Mąstymo mokyklos koncepciją. 

8 mokytojai parengė medžiagą ir vedė mokymus apie Mąstymo mokyklos įrankių ir įpročių taikymą. Lina Garčinskienė, lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja, ir Ingrida Matijošaitytė, geografijos mokytoja, nagrinėjo mąstymo raktus. Dovilė Žigienė, matematikos ir informacinių technologijų mokytoja, ir Irina Knelsienė, anglų kalbos mokytoja, kalbėjo apie mąstymo įpročius. Sigita Misevičienė, lietuvių kalbos ir literatūros mokytoja, ir Sigita Zalitienė, biologijos mokytoja, savo grupei vedė mokymus apie  mąstymo žemėlapius. Darius Dumčius, istorijos ir etikos mokytojas, ir Irma Karvelytė - Stankevič, tikybos mokytoja, nagrinėjo de Bono kepurių metodiką. Ko mokytojai mokė? Ko mokytojai- mokiniai išmoko per dvi dienas? Pasitikrino metodiką, pasidomėjo kolegialiai taikomų priemonių veiksmingumu, pasistiprino palaikymo ir skatinimo rekomendacijomis, įsitikino vienodai ir vieningai taikomų  Mąstymo mokyklos įrankių ir įpročių paveikumu, analizavo įtaką, turėjusią reikšmės mokinių mokymosi rezultatams, įnešė aiškumo ir ,turbūt, paprastumo, saugumo, nes mokiniai, dirbdami pagal mokytojų siūlomą metodiką, jau žino pačius pagrindinius principus, priemonių taikymo taisykles, tarsi vienoje pamokoje ką tik taikomą įrankį vėl taiko jau kito dalyko pamokoje. Mokiniams tikrai yra saugiau, lengviau, paprasčiau. Todėl sakome, kad nereikia bijoti vienodumo, pasikartojimo, mokymosi organizavimo sudėliojimas į schemas, pasiteisina. Mokytojai džiaugiasi,  kad Mąstymo mokyklą kuria lopšelis-darželis ,,Obelėlė“.   Taigi, tęstinumas. 

Kokios tai patirtys?

Skirtingi lektoriai, skirtingi ir klausytojai. Mokytojai, analizuodami įvykusį renginį, kalbėjo apie visiems žinomas tiesas. Atrodytų, dėstė vienodai: ta pati medžiaga, tos pačios pateiktys, pavyzdžiai, skirstymas į mažas grupeles, užduočių skyrimas, pristatymas, dalinimasis asmenine patirtimi. O koks skirtingas priėmimas, elgesys, užduočių atlikimas ir ,, išsinešimui“ atiduota pridedamoji vertė?

Buvo paneigta liaudies išmintis: savo parapijoj pranašu nebūsi. Mokytojai pasidžiaugė vieni kitais, išgirdo pavyzdžių iš savo ir kolegų pamokų, pasitikrino įrankių ir įpročių metodikos taikymo principus.  Pirmus metus dirbantys mokytojai pasijuto stipresni, sėkmingiau ir operatyviau supratę ir įsigilinę į Mąstymo mokyklos koncepciją, padės visiems kitiems įgyvendinti pagrindinį strateginį tikslą - įtvirtinti Mąstymo mokyklą. 

Autorius:
Regina Bartusevičienė, direktoriaus pavaduotoja ugdymui

Nuotraukos:
Jolanta Martyncevienė

Nepamirškite padėkoti autoriui
Ankstesnės naujienos
  • Kur galiu gauti pagalbą
  • Elektroninis dienynas
  • Tėvams
  • Mokiniams
Naujienų archyvas